1- عصمت از گناه و معصيّت
2- عصمت از اشتباه و سهو
تعريف مي شود. اين مسأله در دين مقدّس اسلام از اهميّت بسياري برخوردار است. اگرچه در برخي از جزئيّات آن ميان انديشمندان اختلاف نظر وجود دارد. ما در آينده به بعضي از اين اختلافات اشاره خواهيم کرد. امّا شايد جالب باشد که به تاريخچه اين بحث در ساير اديان نگاهي بيندازيم.
تاريخچه بحث عصمت پيامبران الهي(1)
1- يهوديّت:
در آيين يهود عصمت پيامبرانعليهم السلام مطرح نبوده است. «عهد قديم» در كتاب مقدس، پر از سخنان ناروايى است كه به پيامبران الهىعليهم السلام نسبت دادهاند. در اين آئين پيامبران مرتکب بسياري از بدي ها مي شوند. ساحت آن ها از دروغ و خيانت و غيره پاک نيست.
2- مسيحيت:
علماى مسيحي مسيح (عليه السلام) را از هر گناه و خطايى پيراسته مىشمارند، ولى اين اعتقادشان بدان دليل است كه او را خدا و يا يكى از خدايان سه گانه مىدانند. از نظر مسيحيان ساير پيامبران داراي عصمت به معنايي که در شيعه مطرح است، نمي باشند.
برخى تحليل گران شرق شناس مانند دونالدسن مسيحى و يا گلدزيهر يهودى مىگويند: مساله عصمت براى نخستين بار به وسيله متكلمان شيعه مطرح شده است؛ زيرا آنان براى برتر نشان دادن پيشوايان خود، مساله عصمت پيامبران را در اثبات عصمت امامان خود مطرح كردهاند تا از اين طريق بتوانند پيشوايان خود را معصوم معرفى كنند. (2)
در اين باره، بايد گفت: در قرآن، به حقيقت عصمت اشاره شده و اين صفت، در مورد:
1-ملائكه الهى آمده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد خودتان و اهل تان را از آتشى كه هيزم آن مردم و سنگ هاست، حفظ كنيد. بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگير [گمارده شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند.(3)
2- در مورد خود قرآن بيان شده است: لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ؛ از پيش روى آن و از پشت سرش باطل به سويش نمىآيد. وحى [نامه]اى است از حكيمى ستوده.(4)
ادامه دارد....
پي نوشت ها
1- به نقل از مقاله «عصمت نبى مکرم اسلام» با تصرّف.
2- دونالدسن، عقيدة الشيعة، ص 328 / گلدزهير، العقيدة و الشريعة، ص 180.
3- تحريم/ 6 .
4- فصلت/ 42.
رادفر
کارشناس فلسفه اسلامي
نظرات شما عزیزان: